USG w diagnostyce weterynaryjnej

Diagnostyka ultrasonograficzna, czyli w skrócie USG jest jednym z najbardziej popularnych badań w medycynie. Przeprowadza się je systematycznie zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. Badanie to pozwala na skontrolowanie stanu narządów wewnętrznych i tkanek. USG jest nieinwazyjne i bezbolesne. Może być wykonywane wielokrotnie bez uszczerbku na zdrowiu pacjenta.

Kiedy przeprowadza się badanie ultrasonograficzne?

Badanie ultrasonograficzne przeprowadzane jest przez weterynarza podczas wizyt kontrolnych w ramach profilaktyki. Dzięki niemu można w porę zauważyć objawy choroby, która zaczyna się rozwijać w narządach wewnętrznych. Badanie to pomaga zapobiec rozwojowi m.in. nowotworów i chorób hormonalnych.

USG wykonuje się także w sytuacji, w której zwierzę źle się czuje, odczuwa ból. Wtedy badanie jest konieczne, aby znaleźć przyczynę złego samopoczucia pacjenta.

Badanie ultrasonograficzne wykonuje się także u ciężarnych samiczek. Dzięki niemu można określić stopień zaawansowania ciąży oraz ocenić stan płodów.

USG pozwala na sprawdzenie stanu wielu narządów, m.in. nerek, śledziony, jelita, macicy i jajników.

Przygotowanie zwierzęcia do przeprowadzenia USG

Przed przywiezieniem zwierzęcia do lecznicy weterynaryjnej na badanie USG należy je odpowiednio przygotować. Sposób przygotowania zależy w dużej mierze od tego, jaki fragment ciała ma zostać poddany badaniu. Najlepiej zapytać się o szczegóły lekarza.

Przed USG zalecane jest przeprowadzenie głodówki przez ok. 8 godzin. Przy niektórych badaniach dobrze, gdy zwierzę nie oddaje moczu przez ok. 3 godziny przed badaniem. Czasami przed USG podaje się środki przeciw gazom i wzdęciom.

W miejscu, w którym przeprowadzane jest badanie, konieczne jest ogolenie sierści. Tę czynność wykonuje weterynarz.