Jakie szczepienia powinny odbyć psy i koty?

Każdy właściciel psa lub kota chce, aby jego zwierzę było w pełni bezpieczne. Dobrostan pupila to najważniejsza rzecz dla wszystkich miłośników Azorów i Puszków. Dlatego też o psa czy o kota nieustannie się dba. Zapewnia mu się odpowiednie pożywienie i dokonuje się niezbędnych zabiegów pielęgnacyjnych. Do działań podejmowanych na rzecz swojego pupila należą także te związane z troską o zdrowie. Każdy zwierzak musi regularnie odwiedzać gabinet weterynarza, aby przechodzić kontrolę i ewentualne zabiegi. Jedną z czynności, którą wykonuje się w trakcie tego rodzaju wizyt, jest szczepienie.

Wykonywanie szczepień jest bardzo ważne zarówno dla psów, jak i dla kotów. Oba gatunki mogą dzięki nim uchronić się nie tylko przed groźnymi chorobami, lecz także przed powikłaniami, które są w stanie wiązać się z danymi przypadkami. Nie wszystkie szczepienia są jednak obowiązkowe. Istnieją wśród nich zarówno takie, które trzeba wykonać, jak i takie, w przypadku których nie ma tego rodzaju obowiązku, jednak mimo wszystko się je zaleca.

Typy szczepień

Które szczepienie zwierząt domowych jest obowiązkowe? Przede wszystkim to przeciwko wściekliźnie. Obligatoryjnie dotyczy ono jednak jedynie psów – w przypadku kotów jest fakultatywne, choć zalecane. Reszta szczepień nie jest obowiązkowa zarówno w przypadku jednego, jak i drugiego pupila, niemniej jednak ich wykonanie jest w stanie znacząco przyczynić się do ochrony zdrowia zwierzaka. Szczepienia te mają na celu zapobiec takim chorobom psów jak:

• nosówka,
  • parwowiroza,
  • koronowiroza,
  • leptospiroza,
  • choroba Rubartha,
  • kaszel kenelowy.

U kotów natomiast szczepienia uodparniają na:

• panleukopenię,
  • katar koci,
  • herpeswirozę,
  • kalcywirozę.

Żeby szczepienia okazały się skuteczne, ważny jest jednak nie tylko ich odpowiedni dobór, lecz także czas, w którym się je wykonuje. W przypadku zarówno psów, jak i kotów, obowiązuje terminarz szczepień, które należy odbyć w pierwszym okresie życia. Jego przestrzeganie jest ważne dla tego, aby wprowadzane przeciwciała odpowiednio zadziałały i zapewniły zwierzakowi zdrowie.